fbpx
Ruoka-aineiden yhdistely2018-05-17T14:33:20+00:00
  1. Oikea ruoka-aineiden yhdistelyJotta ruuansulatus voisi toimia optimaalisesti, on syytä kiinnittää huomiota ruoka-aineiden oikeaan yhdistelyyn. Osa ruoka-aineista on ominaisuuksiltaan happamia (hapot), osa emäksisiä (kasvisemäkset), ja osa vaatii sulaakseen runsaasti entsyymejä (hiilihydraatit). Toiset ruoka-aineet tarvitsevat runsaasti vatsahappoja sisältävän ympäristön, mutta toisten ruoka-aineiden sulaminen liian happamassa ympäristössä ei puolestaan tapahdu optimaalisesti.Ayurvedan ruoka-aineiden yhdistelysäännöt perustuvat tarkkaan ruoka-aineiden ja niiden sulamisen havainnointiin. Yhdistelysääntöjen avulla pyritään optimoimaan ruuansulatus ja pitämään agni vahvana. Suomalaisille ehkä tärkein säännöistä on se, että maito ei ole ruokajuoma. Ayurvedan mukaan maito sopii yhteen vain makeiden makujen kanssa. Makeita ovat maidon lisäksi sokerit, viljat ja rasvat. Näin ollen, maito sopii erinomaisesti aamiaspöytään, yhdessä maidon, murojen tai voileivän kanssa nautittavaksi.Maitoa ei kuitenkaan tule käyttää ruokajuomana, koska se ei sula hyvin muiden ruoka-aineiden kanssa ja haittaa muiden ruoka-aineiden sulatusta, tuloksena helposti vatsakipua, turvotusta ja ilmavaivoja. Maidon sijaan aterialla tulisikin mieluiten juoda vettä tai piimää, ei kuitenkaan hedelmämehuja.

Tärkeimmät säännöt on esitetty allaolevassa taulukossa.

Ruoka-ainedien yhdistelysäännöt:

Ruoka-aine Ei sovi yhdessä Sopii yhteen
Maito Ruuan kanssa (palkokasvit, liha, kana, kala, kasvikset) Makeiden makujen kanssa (viljat, sokerit, rasvat)
Hapanmaitotuotteet Hedelmät, maito Kasvikset, viljat, liha, kala jne
Hedelmät Maidon, hapanmaitotuotteiden, ruuan kanssa Hedelmien kanssa
Meloni Minkään kanssa
Ghee Hunajan kanssa samassa suhteessa (painon suhteen) Eri suhteessa

Varaa aika vastaanotolle

Varaa aika vastaanotolle