fbpx
Ruokavaliot2018-11-27T12:07:23+00:00

Kehotyyppien ruokavaliot

Alla esitellään lyhyesti kehotyyppien mukaiset ruokavaliot, mutta jos ruuansulatuksesi on heikko, noudata seuraavia ohjeita:

  • Syö vain ruoka-aikoina

  • Vältä leipää, pitsaa ja muita vaikeasti sulavia ruokalajeja

  • Vältä raakaruokaa ja salaatteja

VATA

Vatan tasapainottaja: seesamiöljy

Yleisperiaate: suosi makeaa ja hapanta makua, pehmeää, lämmintä ja hiukan öljyistä ruokaa

Hedelmät: Yleensä kaikki hedelmät on hyväksi vatalle, koska ne ovat miellyttäviä, harmonisoivia ja lisäävät kehon nesteitä.

Vata kehotyyppi

PITTA

Paras pittan tasapainottaja: ghee

Yleisperiaate: Suosi makeaa, karvasta ja kutistavaa makua, viilentävää ja miedosti maustettua ruokaa.

Pitta-tyypin ruokavalion tulisi olla viileä, kuivahko ja jonkin verran raskas.

Pittan tulisi syödä ruokansa sopivaksi jäähtyneenä, ei kuumana.

Pitta kehotyyppi

KAPHA

Paras kaphan tasapainottaja: hunaja

Yleisperiaate: Suosi tulista ja karvasta makua, lämmintä, kevyttä ja kuivaa ruokaa.

Hedelmät: Hedelmät lisäävät nestettä kehossa ja lisää liman tuotantoa. Kaphan on parempi välttää
hedelmiä.

Kapha kehotyyppi
Lue lisää ayurvedasta